RSS

who am i versi bahasa daerah


WHO AM I ?
Ujung tahun yang ceria untuk penantian membahagiake di Seterio, 30 Desember 1992. Sesudem nyari-nyari dan nyusun-nyusun beberapo kato akhirnye, Rounnisa Aminy diberekke oleh Bakku Rosihan Naya waktu sudem 7 ari 7 malem Embikku, Najemah metuke aku dari rahimnye. Aku ini anak betino dewek di rumah sesudah didului oleh duo kakak-kakakku yang hebat-hebat. Sembilan taon sudem wong tuoku beranak duo ikok anak lanang benamo Alfidldlota Dama dengen Kasyfillah yang mak ini ari lah punyo keluargo kecik dewek-dewek. Waktu kecikku pacak dikatoke temasok indah, kerno aku tumbuh dalam kondisi keluargo dengan tetanggo yang kondusif. Cumen, kerno aku nih anak betino dewek dak salah kalo aku jadi budak betino yang agak tomboy. Kawan deketku yang dak laen tetanggoku jugo lanang. Aku kawanan dengen die dari kecik sampe tebesak. Maen layangan, ujan-ujanan,singit-singitan lah pasti jadi menu utama kamek pas ngukir masa kanak-kanak kamek. Aku dengen die ade panggilan khusus yang sampe sekarang idak berubah, malah mak ini ari banyak kawan-kawanku yang melok-melokan manggil aku dengen panggilan itu. Dak nyalahkenye soalnye kamek  sesekolah dari TK sampe kuliah ini. Cumen, pas kelas 4 SD die sempat pindah sekolah tapi akhirnye ketemu lagi pas kelas enem di SD Negeri Percontohan Pangkalan Balai. Lanjut ke SMP Negeri 1 Banyuasin III, trus sempat sekelas lagi waktu kelas X SMA Plus Negeri 2 Banyuasin III. Kuliahnye jugo samo-samo di Universitas Sriwijaya, tapi beda kampus be. Aku di layo, die di Palembang. Itu cumen sekelumit cerito jaman aku kecik dulu.
            Pas lah jadi ‘gadis’, alhamdulillah aku mantepke niat untuk beguyur jadi muslimah. Mungkin sejak waktu itu jugo sifat tomboyku mulai agak belari dikit-dikit. Tapi, bukan berarti ilang galo sifat tomboyku itu. Aku mulai bekedurung sejak masuk SMP. SMP Negeri 1 Banyuasin III yang sebenernye setengah hati kumasuki. Yoh, dak laen kerno aku sebenernye kepengen masuk pesantren di Tangerang, tapi berhubung Embikku ngeri ngelepas aku disano dewean jadi kuturuti be kendak die. Alhamdulillah aku jadi yang pertamo pas tes masuknye, sejak itu aku jadi semangat untuk sekolah disitu. Ketemu dengen guru puisi yang sudah kuanggap Embikku dewek, jadi pemimpin di sekolah, jadi yang pertamo di setiap raporku membuat aku jadi besyukur dengan jalan yang dipilih wong tuoku nih. Bener uji pepatoh lamo ‘Restu orang tua itu berkah’. Aku makin nyaman pas banyak lomba-lomba yang mendidikku dengan arti menang dan kalah. Terus terang be, jaman SD dulu aku tu wong yang dak galak kalah kalo lomba. Itu salah satu sifat burukku yang mak ini ari lah punah seiring berjalannye pikiranku.
            Walopun disekolah aku banyak behubungan dengan wong banyak, tapi pas SMP aku dikenal wong dengan sifat pemaluku. Aku susah nian yang namonye negur wong duluan. Istilahnye tuh dak galak mulai duluan, tapi kalu lah diajak wong ngomong aku wongnye asik kok. Sekarang aku agak dak betah dengan sifat itu, jadi dikit-dikit mak ini ari aku lah ngekes sifat itu dari kepribadianku dan mulai berubah jadi wong ramah walopun agak susah. Jutekku tu saro nian ngilangkenye. Tapi katek yang salah dengen makno mencubo. Kalu uji guruku pas SMA dulu ‘Mencoba sesuatu tetapi tidak berhasil meraih yang diharapkan bukanlah kegagalan tetapi kegagalan sejatinya adalah disaat kita tidak pernah mencoba sama sekali’. Nah pakem nian motivasi itu, agak nyambung dikit lah dengan motto idupku “Beranilah menanti, karena itulah juangmu”. Singkat cerito kito harus besabarlah dalem idop nih.
            Aku jugo wong yang keras kepala, kagek ade sikok cerito lucu sekaligus ngesenke diakhir cerito tentang kekerasan kepalaku ini. Mungkin kerno sifat manja sebagai anak betino semato wayang di rumah. Tapi, kalo masalah keperluanku aku paling sungkan dianggep budak kecik. Aku sungkan nian kalo harus direwangi terus-menerus untuk ngurusi hal yang menurut aku pacak ngawekenye dewek. Kalu uji embikku  aku ni agak berani walopun aku betino. Maklum be efek masa kecik yang lah kucerito dipucuk tadi. Yo, aku dak galak be jadi betino yang terlalu manja walopun aku anak ujok. Aku temasok wong yang moody. Kalo tepeci moodnye yoh asik, tapi kalu moodnye lagi jahat dem tecugak nian. Itu pendapat yang kukutip dari kawan kostku yang lah bekawan dengan aku sejak kelas tigo SMP. Nah itulah kiro-kiro aib-aibku.
            Kalu bekawan aku seneng nian bekawan dengan segalo wong dengen kepribadian dan latar belakang idop yang macem-macem. Kalu dibuat daftar aku pernah bekawan dengan preman sampe kiai, wong populer sampe minderan. Pokoknye aku men bekawan dak mandang dari luar dan latar belakang idopnye. Milih aman dalam begaol. Tapi, prinsip bersahabatku masih mak lamo. Aku bekawan dengan segalo wong tapi selektif jugo untuk milih sahabat. Walopun seneng melok pengajian untuk kebutuhan rohaniku tapi aku nih temasok golongan STMJ, Sholat Terus Musik Jalan. Aku seneng nengerke musik, alirannye sih Jazz, Rapp, RnB, Pop, Daerah jugo. Online jugo jadi gawe yang dak pernah bosen untuk aku lakuke. Ade sikok hobi aneh yang kupunyo, aku seneng nian nyigok gerimis. Kalu lagi ade inspirasi, aku jugo seneng ngabisi tinta pena atau dak mecet tuts-tuts laptop untuk belajar nulis. Selain sebagai caro lain curhat alias ngungkapke perasaan, nulis jugo hobi laenku selaen maco.   
             Kalu dijingok-jingok dari hobiku aku nih temasok yang seneng dengan dunio jurnalis yeh. Yoh mak itulah kiro-kiro. Aku kagum nian dengen wong-wong dibalik layar mecak sutradara, penyiar radio, tim kreatif, wartawan, dan guru. Nah, ngapo guru dikatoke gawean dibalik layar yeh ? Padahal kan dedape tuh behubungan langsong face-to-face dengen murid-muridnye. Ehm, aku punyo persepsi dewek nah. Menurutku, guru jugo gawean dibalik layar. Di balik layar  jalan idop wong dewek-dewek. Masalah sukses ato idak itu tegantung opini dan usaha wong dewek-dewek.
             Teringet aku, tadi ken aku nak ngenjuk sikok cerito lucu di akhir Catatan Pelangiku ini. Nah cubo simakke dulu yeh. Pecayo dak dengen kekuatan do’a ? Pecayo jugo dak dengen pepatoh lamo men omongan itu do’a. Nah, men aku pecayo nian koh. Ini buktinye. Aiy langsong be ken. Jadi mak ini ceritonye. Saking kerasnye kepalanku ni, waktu ade sosialisasi masalah bimbel disekolahku aku langsung bepikir jaoh. Takut nian dak lulus SNMPTN jalur undangan, padahal keluargaku terutama Embikku lah agaknye kurang setuju dengen keputusan ‘aku nak bimbel’ itu kerno sebenernye beliau lah ado firasat bagus untuk usaha undanganku ini walopun dak diomongkenye dengen aku. Aku tau men die dak galak ngecewake aku. Akhirnye aku jadi bimbel jugo selamo ngisi waktu nunggu pengumuman jalur undangan. Di sikok ari, pas aku balek naek bus jurusan Sekayu yang ngelewati rumahku yang bealamat di Jalan Masjid Al-Hafidz No 23 RT 10 RW 03 Lk. II Kelurahan Seterio, Banyuasin. Aku kebenaran sebangku dengen wong tuo yang nak nganterke cocongnye ke rumah anaknye di Sekayu. Itu yang aku tangkep dari obrolan kamek diawal perjalanan kamek. Nyek itu ngajak aku ngomong sepanjang jalan. Mak ini kiro-kiro cuplikannye.
            “Balek kuliah, Nak ?”. Die mulai omongan waktu itu.
            Sebernernye aku agak ngantuk waktu itu, jadi aku mutuske nyawab sekenonye be. Sebab wong-wong yang galak betanyo di laen perjalananku sebelumnye banyak dak pacak mbedake bimbel untuk kuliah dengen bimbel pendidikan dan pelatihan. Jadi, aku nyawabnye sekenonye be.
            “Ehmmm, iyo Buk ^_^” Agak ragu-ragu aku nyawabnye.
            “Kuliah dimano ?” tanyonye lagi
            Aku diem. Bingung nak nyawab apo ? senjata makan tuan. Laju aku teringet omongan Embikku, ‘omongan tuh Do’a My’. Aiy, kupikir Nenek ini dak bakalan nanyo lebih lanjut lagi, jadi kujawab be…
            “Unsri Buk ^_^” Dalam hati bekato ‘Amien Yaa Allah’
            “Oh, Alhamdulillah. Jurusan apo ?” nah, pecah utak aku. Dem kunikmati be kebohongan ini.
            “FKIP Biologi Buk ^_^.” Berharap dak betanyo lagi, kerno aku takut nian dengan aksi mengkhayalku ini.
            “Yo..yo… semester berapo ?” aduh. Ibu ini mbuat Sang Atid dak berenti nulis catetan dusoku be.
            “Semester duo Buk ^_^” dem, nyerah aku. Aiydah nyesel rasenye.
            “Oh, jadi kalo sabtu balek yeh ? berapo ari kuliahnyo ?” Okeh, lah telanjur basah yosudah mandilah be sekalian. Mudah-mudahan omonganku ini diaminke malaikat, pikirku waktu itu.
            Bebekal cerito dari kawan yang jugo lah kuliah di Unsri, kujawab be…
“Iyo Buk, kan kami kuliahnye senin-jum’at kalo sabtu libur, jadi kalo kangen balek aku Buk kalo sabtu.” Ops. Ngurut dado aku. Akhirnye inilah kebohongan terakhirku. Pas sesudem ngelakuke duso bejibun itu aku langsong ngaku duso di sujud asharku pas nyampe rumah.
Beberapo hari sesudem aku dinyatake lulus jadi sikok dari ribuan calon pemegang KTM PTN khususnye Unsri aku baru berani becerito dengan Embikku. Men uji Embikku yang ngerakke bibirku waktu itu tu malaikat. Sikok petando yang muat aku ngeraso beduso nian tapi aku dak tepikir nyampe kesano.
Beh, lah nak limo lembar yeh aku becawa. Padahal cumen disoroh 2 lembar. Aiy dak papolah, itung-itung untuk bagi pengalaman selaen ngenalke diri. Semoga aku pacak diterimo disini dan ngewujudke cita-citaku untuk mbanggake wong tuoku. Amiin.
            11 Agustus 2011

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

1 komentar:

Tati Susmita mengatakan...

wahhh ..
subhanallah ya ... ^_^

yuk bagus n lucu nian cerpen.o ...

cak.o nyata tuh crito.o ....

hehehhe

Posting Komentar

Diberdayakan oleh Blogger.

Mengenai Saya

Foto saya
R.aut senja dekap Sang Bunda O.nak menari dahi Sang Ayah U.ngkap makna dalam cerita N.ilai budi dalam berkata N.isa rabu dalam purnama I.ngin gapai bintang dalam kerikil tajam S.aat surya berdamping hujan A.tau pelangi bersinar kala malam menyapa A.ntara rindu.rindu yang mengkristal M.eminjam puisi di sepertiga malam I.roni bercermin dalam fatamorgana N.yanyian subuh dalam dzikir Y.ang bertarung dalam indah dunia

Pengikut